The Vinecrafter.

Styrk din faglige profil gennem netværk og personlig branding.

I aften har jeg deltaget i et af Business Danmarks webinar, som denne gang handlede omkring, hvordan man styrker ens faglige profil gennem netværk og personlig branding. Oplægsholderen Mads Tjustrup tog os deltagere gennem vigtigheden af at kunne slå igennem med ens budskab.

Vidste du godt, at du kun har 10 sekunder til at give et godt første håndsindtryk. Bagefter har du kun 3 minutter til at overbevise den du står overfor, at de skal sige ja til dig. For efter 3 minutter har cirka 80% besluttet, om du er et ja eller et nej. Det er tænkevækkende – specielt fordi dem, som du har kommunikeret til, kun kan huske 7% efter 48 timer. Så hvad vil du gerne kommunikere de første 10 sekunder, og hvordan vil du bruge de resterende 2 minutter og 50 sekunder til at overbevise dem om, at du er det rette valg?

Målet er, at du skal skabe en god følelse hos den, som du kommunikere til. Det gør du naturligvis ved at skille dig ud enten ved at have et bestemt tilhørsforhold, en bestemt holdning eller nogle gode kompetencer. Men vidste du godt at ud af 50.000 mennesker mente 37.000, at de var serviceminded, 24.000 skrev, at de var kreative og 19.000 skrev, at de var effektive. Det er jo ikke ligefrem en måde at skille sig ud på.

Vi fik derfor til opgave at skrive en kompetence ned, som kunne beskrive, hvad vi var gode til. Du kan med fordel gøre det her derhjemme. Jeg skrev ned, at jeg var god til at få sat ting i gang og samle op til sidst, da jeg havde et godt overblik. Næste skridt er, at du skal ’walk the talk’.

Du har en kompetence → Hvor har du draget nytte af den kompetence → Hvad er værdien af den?

Når du skal beskrive, hvilken værdi det har for en eventuel arbejdsgiver eller kunde, skal du tænke på den som du kommunikere til – hvem tænker den person på? Det kræver, at du er mere værdidrevet, fordi det er ikke alle, der ved hvordan en effektiv person kan skille sig ud fra de 18.999 andre, som har sagt præcis det samme.

Når du har fundet ud af, hvad det er, som du kan bidrage med – så skal du overføre det til din LinkedIn eller der hvor dit netværk nu er. Ud af dem, der får et nyt job, sker 70% af dem gennem et netværk. Så tag dine værdiskabende kompetencer og italesæt dem på din LinkedIn. Det vil uden tvivl give pote en dag! Jeg ved i hvert fald nu, at min LinkedIn profil skal have en opdatering.

Tak til Business Danmark for deres nye spændende tiltag, der er med til at øge min tilfredshed med min fagforening og a-kasse.

Husk at drikke et glas til.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

The Vinecrafter.